PBN – co to jest i jak z niego korzystać?

Dowiedz się więcej o private blog network.

By klient dostrzegł twój biznes powinieneś nie tylko złożyć firmową stronę internetową, lecz również zadbać o jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Do tego ważna jest treść strony i to czy cyklicznie publikowane są na niej nowe fachowe i przydatne dla potencjalnego klienta treści. Jednak nie wolno również lekceważyć tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jedną ze strategii link buildingu jest stosowanie PBN-ów – prywatnych sieci serwisów.

Private blog network – proste zdobywanie sporej ilości zróżnicowanych linków przychodzacych

PBNy są prywatne, bowiem są zakładane a następnie nadzorowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez dużą agencję marketingową lub firmę SEO), który kontroluje jakość publikowanych tam tekstów. Prywatne sieci blogów są zazwyczaj stosowane jako element wieloaspektowej strategii reklamowej, co trzeba silnie zaznaczyć, bo najlepsze efekty ich zastosowania widać w stosunku do stron, które są rzetelnie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci blogów nie tylko pozwalają na utworzenie sporej ilości linków przychodzących do strony, ale też na ich zróżnicowanie, co jest korzystnie oceniane przez wyszukiwarki. Za minus PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie wymaga znacznych nakładów finansowych, a następnie trzeba przeznaczać mnóstwo godzin na zachowanie ich w stosownej jakości.

Jak wykorzystać PBN? Proponujemy wizytówki NAP oraz publikacje z linkiem kanonicznym

Prywatne sieci portali świetnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można za ich pośrednictwem publikować tematyczne artykuły stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Czym jest NAP? To praktycznie każda publikacja w sieci, gdzie widoczne są istotne informacje telekontaktowe firmy – jej telefon bądź adres e-mail, adres stacjonarny i nazwa. Na przykład NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim także profil na portalu społecznościowym, wpis w internetowym rejestrze firm czy artykuł, pod którym dodano firmowe dane teleadresowe.

Kolejny efektywny sposób na wykorzystanie potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. To powtórna publikacja wartościowych artykułów ze wskazaniem odnośnika do oryginalnego tekstu oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tej sytuacji roboty wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej jakość pierwotnego artykułu, bowiem natrafianie na odnośniki do niego na rozmaitych stronach w sieci postrzegają jako znak, iż pod wymienionym adresem kanonicznym znajdują się wiarygodne, warte przeczytania teksy. Artykuły z linkiem kanonicznym są najefektywniejsze przy tekstach z sektora YMYL, w którym istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych powiązanych głównie z finansami, bieżącymi wydarzeniami, doradztwem prawnym czy zdrowiem.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO